Verhagen Administraties

Volledig bericht

Naar de algemene nieuwspagina


Verplicht gebruik van één bankrekening voor uitbetalingen Belastingdienst

Datum 06-12-2013 - 15:25

Per 1 december 2013 accepteert de belastingdienst voor de uitbetaling van toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag) en de teruggaven in de inkomstenbelasting en de omzetbelasting nog maar één bankrekening die op naam moet staan van degene die recht heeft op de uitbetalingen. Voor de BTW kan wel een andere bankrekening worden aangewezen dan welke wordt gebruikt voor de inkomstenbelasting en toeslagen, op voorwaarde dat die bankrekening op naam van de rechthebbende staat. In het besluit wordt verder aangegeven dat voor uitbetalingen op naam van een fiscale eenheid een uitzondering wordt gemaakt op de tenaamstellingsverplichting. Dit betekent dat aan elk van de afzonderlijke onderdelen van een fiscale eenheid bevrijdend kan worden uitbetaald wanneer wordt voldaan aan de voorwaarden.

Per 1 december 2013 accepteert de belastingdienst voor de uitbetaling van toeslagen (huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag) en de teruggaven in de inkomstenbelasting en de omzetbelasting nog maar één bankrekening die op naam moet staan van degene die recht heeft op de uitbetalingen. Voor een aantal uitbetalingen is een uitzondering gemaakt. Het gaat dan bijvoorbeeld om uitbetaling aan kinderopvanginstellingen waarmee de belastingdienst een convenant heeft gesloten en aan bewindvoerders en schuldhulpverleners.

Voor de BTW kan wel een andere bankrekening worden aangewezen dan welke wordt gebruikt voor de inkomstenbelasting en toeslagen, op voorwaarde dat die bankrekening op naam van de rechthebbende staat. In het besluit wordt verder aangegeven dat voor uitbetalingen op naam van een fiscale eenheid een uitzondering wordt gemaakt op de tenaamstellingsverplichting. Dit betekent dat aan elk van de afzonderlijke onderdelen van een fiscale eenheid bevrijdend kan worden uitbetaald wanneer wordt voldaan aan de voorwaarden.

De nieuwe regeling gaat in op 1 december 2013 met een overgangsperiode tot 1 juli 2014. In die tussenperiode krijgt burgers en ondernemers de gelegenheid om de nodige wijzigingen aan de belastingdienst door te geven.


Naar de algemene nieuwspagina