Verhagen Administraties
Algemene voorwaarden
(U kunt deze voorwaarden ook als pdf bestand downloaden. Hier heeft u wel Adobe Reader voor nodig)
Hieronder vindt u de algemene voorwaarden die op onze dienstverlening van toepassing zijn.
Artikel 1:
Definities
1.1.
In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in de
navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is
aangegeven.
Gebruiker: Verhagen Administraties is de gebruiker van de algemene
voorwaarden.
Opdrachtgever: De wederpartij van gebruiker.
Overeenkomst: De overeenkomst tot het verrichten van diensten.
Artikel 2:
Algemeen
2.1.
Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en overeenkomst
tussen gebruiker en een opdrachtgever waarop gebruiker deze voorwaarden
van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet
door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2.2. De
onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle
overeenkomsten met gebruiker, voor de uitvoering waarvan derden dienen
te worden betrokken.
2.3. Eventuele afwijkingen op deze algemene
voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk
zijn overeengekomen.
2.4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop of andere
voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
2.5.
Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden of
in de bijbehorende overeenkomst nietig zijn of vernietigd mochten
worden blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden en
overeenkomst volledig van toepassing. Gebruiker en opdrachtgever zullen
alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van
de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien
en voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke
bepaling in acht worden genomen.
Artikel 3:
Aanbiedingen en offertes
3.1. Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij in het aanbod
schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven.
3.2.
De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn exclusief BTW
en andere heffingen van overheidswege, alsmede eventuele in het kader
van de overeenkomst te maken kosten, waaronder verzend- en
administratiekosten, tenzij anders aangegeven.
3.3. Indien de
aanvaarding (op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte
opgenomen aanbod is gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst
komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand,
tenzij gebruiker anders aangeeft.
3.4. Een samengestelde prijsopgave
verplicht gebruiker niet tot het verrichten van een gedeelte van de
opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.
3.5. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige
opdrachten.
Artikel 4:
Uitvoering van de
overeenkomst, informatie en middelen
4.1
Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en
overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren, een en ander op
grond van de kundigheid die opdrachtgever redelijkerwijs van gebruiker
mag verwachten. Gebruiker kan evenwel niet instaan voor het bereiken
van een enig beoogd resultaat.
4.2. Gebruiker bepaalt de wijze
waarop en door welke perso(o)n(en) de opdracht wordt uitgevoerd, doch
neemt daarbij de door opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen zoveel
mogelijk in acht. Indien en voor zover een goede uitvoering van de
overeenkomst dit vereist, heeft gebruiker het recht bepaalde
werkzaamheden te laten verrichten door derden.
4.3. De opdrachtgever
draagt er zorg voor dat alle gegevens, alsmede wijzigingen hierin, in
de vorm en op de wijze, waarvan gebruiker aangeeft dat deze
noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te
begrijpen dat deze noodzakelijk zijn zowel bij aanvang als tijdens
(voor) het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig en behoorlijk aan
gebruiker worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de
overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig of niet behoorlijk
aan
gebruiker zijn verstrekt, heeft gebruiker het recht de uitvoering van
de overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging
voortvloeiende extra kosten aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
4.4.
De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle middelen en
voorzieningen, waarvan gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of
waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze
noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig en ten
allen tijde aan gebruiker ter beschikking staan en naar behoren
functioneren. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst
benodigde middelen niet afdoende ter beschikking van gebruiker zijn,
heeft gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te
schorten en / of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten aan
de opdrachtgever in rekening te brengen.
4.5. Opdrachtgever staat in
voor juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door of namens
hem aan gebruiker verstrekte gegevens, middelen en voorzieningen.
Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook,
doordat gebruiker is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte
onjuiste en / of onvolledige gegevens e.d., tenzij deze onjuistheid of
onvolledigheid voor gebruiker kenbaar behoorde te zijn.
4.6.
Opdrachtgever is gehouden gebruiker onverwijld te informeren omtrent
wijzigingen in de verstrekte gegevens e.d., dan wel andere feiten en
omstandigheden, die in verband met de uitvoering van belang kunnen zijn.
4.7.
Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden
uitgevoerd kan gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een
volgende fase behoren opschorten tot dat de opdrachtgever de resultaten
van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.
4.8.
Indien door gebruiker of door gebruiker ingeschakelde derden in het
kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op de locatie van
opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt
opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in
redelijkheid gewenste faciliteiten.
Artikel 5:
Wijziging van de overeenkomst
5.1.
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor
een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten
werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en
in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
5.2.
Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of
aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor
worden beïnvloed. Gebruiker zal de opdrachtgever zo spoedig
mogelijk
hiervan op de hoogte stellen. Bedoelde wijziging of aanvulling van de
overeenkomst geeft opdrachtgever geen recht op schadevergoeding.
5.3.
Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst
financiële en
/ of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal gebruiker de
opdrachtgever hierover tevoren inlichten. Gebruiker is gerechtigd aan
opdrachtgever meerkosten in rekening te brengen.
5.4. Indien een
vast honorarium is overeengekomen zal gebruiker daarbij aangeven in
hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een
overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 6:
Contractsduur;
uitvoeringstermijn
6.1.
De overeenkomst tussen gebruiker en een opdrachtgever wordt aangegaan
voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders
voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders
overeenkomen.
6.2. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de
voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan
is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de
uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever gebruiker derhalve
schriftelijk in gebreke te stellen.
6.3. De overeenkomst kan -
tenzij vaststaat dat uitvoering blijvend onmogelijk is - door
opdrachtgever niet wegens termijnoverschrijding worden ontbonden,
tenzij gebruiker de overeenkomst ook niet of niet geheel uitvoert
binnen een hem na afloop van de overeengekomen leveringstermijn
schriftelijk aangezegde redelijke termijn.
Artikel 7:
Opzegging
7.1.
Ieder van partijen is bevoegd de overeenkomst met inachtneming van een
naar de omstandigheden redelijke termijn tegen het einde van een
kalendermaand door opzegging te beëindigen, tenzij partijen
anders zijn
overeengekomen. Opzegging dient schriftelijk te geschieden.
7.2.
Indien de overeenkomst tussentijds (in het geval de overeenkomst is
aangegaan voor bepaalde tijd) wordt opgezegd door opdrachtgever, heeft
gebruiker recht op schadevergoeding vanwege het daardoor ontstane en
aannemelijk te maken bezettingsverlies, tenzij er feiten en
omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan gebruiker
zijn toe te rekenen. Voorts is opdrachtgever alsdan gehouden tot
betaling van de declaraties voor tot dan toe verrichte werkzaamheden.
7.3.
Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door gebruiker, zal
gebruiker in overleg met opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van
nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en
omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan
opdrachtgever toerekenbaar zijn.
7.4. Indien de overdracht van de
werkzaamheden voor gebruiker extra kosten met zich meebrengt, is
opdrachtgever verplicht deze aan gebruiker te betalen met inachtneming
van hetgeen is gesteld in artikel 8 en 9 van deze algemene voorwaarden.
Artikel 8:
Honorarium
8.1. Partijen kunnen bij het tot stand komen van de overeenkomst een
vast honorarium overeenkomen.
8.2.
Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium
worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren. Het honorarium
wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van gebruiker,
geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht,
tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
8.3. Het honorarium en eventuele kostenramingen zijn exclusief BTW.
8.4.
Bij opdrachten met een looptijd van meer dan twee maanden zullen de
verschuldigde kosten periodiek in rekening worden gebracht.
8.5.
Indien gebruiker met de opdrachtgever een vast honorarium of uurtarief
overeenkomt, is gebruiker niettemin gerechtigd tot verhoging van dit
honorarium of tarief, bijvoorbeeld in geval van wijziging of aanvulling
van de overeenkomst.
8.6. Voorts is gebruiker gerechtigd
prijsstijgingen door te berekenen indien tussen het moment van
aanbieding en levering de tarieven ten aanzien van bijv. lonen zijn
gestegen.
8.7. Daarnaast mag gebruiker het honorarium verhogen
wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de
oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in
zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de
overeenkomst, en zulks niet toerekenbaar is aan gebruiker, dat in
redelijkheid niet van gebruiker mag worden verwacht de overeengekomen
werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen
honorarium. Gebruiker zal de opdrachtgever in dat geval van het
voornemen tot verhoging van het honorarium of tarief in kennis stellen.
Gebruiker zal daarbij de omvang van en de datum waarop de verhoging zal
ingaan, vermelden.
Artikel 9:
Betaling
9.1.
Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, zonder
enige aftrek, korting of verrekening door storting of overmaking op de
door gebruiker aangegeven bank- of girorekening. Bezwaren tegen de
hoogte van de declaraties schorten de betalingsverplichting niet op.
9.2.
Indien opdrachtgever in gebreke blijft met de betaling binnen de
termijn van 14 dagen dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim.
Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd gelijk aan de geldende
wettelijke handelsrente. De rente over het opeisbaar bedrag zal worden
berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het
moment van voldoening van het volledige bedrag, waarbij een gedeelte
van een maand als volledige maand wordt gerekend.
9.3. In geval van
liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de
opdrachtgever zijn de vorderingen van gebruiker op de opdrachtgever
onmiddellijk opeisbaar.
9.4. Gebruiker heeft het recht de door
opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats
in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen
rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.
Gebruiker kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot
betaling weigeren, indien de opdrachtgever een andere volgorde voor de
toerekening aanwijst. Gebruiker kan volledige aflossing van de hoofdsom
weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente
alsmede de kosten worden voldaan.
Artikel 10:
Eigendomsvoorbehoud
10.1.
Alle door gebruiker geleverde zaken, daaronder eventueel mede begrepen
ontwerpen, tekeningen, software, (elektronische)
bestanden, enz., blijven eigendom van gebruiker totdat de opdrachtgever
alle verplichtingen uit alle met gebruiker gesloten overeenkomsten is
nagekomen, dit ter beoordeling van gebruiker.
10.2. De opdrachtgever
is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te
verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
10.3. Indien
derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken
dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is opdrachtgever
verplicht gebruiker zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden
daarvan op de hoogte te stellen.
10.4. De opdrachtgever verplicht
zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en
verzekerd te houden tegen brand, ontploffings- en waterschade alsmede
tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek ter
inzage te geven.
10.5. Door gebruiker geleverde zaken, die krachtens
het onder 1. van dit artikel bepaalde onder het eigendomsvoorbehoud
vallen, mogen slechts in het kader van een normale bedrijfsuitoefening
worden doorverkocht en nimmer als betaalmiddel worden gebruikt.
10.6.
Voor het geval dat gebruiker zijn in dit artikel aangeduide
eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever reeds nu
onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan gebruiker of door
deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden waar de
eigendommen van gebruiker zich bevinden en die zaken mede terug te
nemen.
Artikel 11:
Incassokosten
11.1. Alle
in redelijkheid door gebruiker in verband met de niet- of niet tijdige
nakoming door de opdrachtgever van diens betalingsverplichtingen
gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso-)kosten, zijn
voor rekening van de opdrachtgever.
11.2. Opdrachtgever is over de gemaakte incassokosten rente
verschuldigd.
Artikel 12:
Onderzoek, reclames
12.1.
Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever
binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na
voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk te worden
gemeld aan gebruiker. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd
mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat gebruiker
in staat is adequaat te reageren.Een
reclame schort
de betalingsverplichting van opdrachtgever niet op, behoudens voorzover
de gebruiker aan opdrachtgever schriftelijk te kennen heeft gegeven dat
deze de reclame (deels) gegrond acht.
12.2. Indien een klacht
gegrond is, zal gebruiker de werkzaamheden alsnog verrichten zoals
overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever aantoonbaar
zinloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever
schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
12.3. Indien het alsnog
verrichten van de overeengekomen werkzaamheden niet meer mogelijk of
zinvol is, kan gebruiker een gedeelte van het reeds betaalde honorarium
terugbetalen zonder verdere uitvoering aan de opdracht te geven en zal
gebruiker in voorkomend geval slechts aansprakelijk kunnen zijn binnen
de grenzen van artikel 16.
Artikel 13:
Vervaltermijn
13.1
Onverminderd het bepaalde in artikel 12 is opdrachtgever gehouden,
indien hij van oordeel is of blijft dat gebruiker de overeenkomst niet
tijdig, niet volledig of niet behoorlijk heeft uitgevoerd, zulks
-tenzij dit reeds op grond van het bepaalde in artikel 12.1 is gebeurd-
onverwijld schriftelijk aan gebruiker kenbaar te maken en de daarop
gebaseerde aanspraken binnen één jaar na
dagtekening van de hiervoor
bedoelde kennisgeving, dan wel binnen één jaar,
nadat die kennisgeving
had behoren te worden gedaan, in rechte geldend te maken, bij gebreke
waarvan al zijn rechten en aanspraken te die zake vervallen door het
verstrijken van de hiervoor bedoelde termijn.
Artikel 14:
Opschorting en ontbinding
14.1. Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te
schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien:
- Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet
volledig nakomt.
-
Na het sluiten van de overeenkomst gebruiker ter kennis gekomen
omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de
verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te
vrezen dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal
nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de
tekortkoming haar rechtvaardigt.
- Opdrachtgever bij het sluiten van
de overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van
zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of
onvoldoende is.
14.2. Voorts is gebruiker bevoegd de overeenkomst te
(doen) ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien
aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk of naar
maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden
gevergd dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke
van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst
in redelijkheid niet mag worden verwacht.
14.3. Indien de
overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van gebruiker op de
opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien gebruiker de nakoming van
zijn verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en
overeenkomst.
14.4. Gebruiker behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.
Artikel 15:
Teruggave ter beschikking
gestelde zaken
15.1.
Indien gebruiker aan opdrachtgever bij de uitvoering van de
overeenkomst zaken ter beschikking heeft gesteld is opdrachtgever
gehouden het geleverde op eerste verzoek van gebruiker binnen 14 dagen
in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren.
15.2.
Indien opdrachtgever in gebreke blijft met de onder 1. genoemde
verplichting tot teruggave, is opdrachtgever verplicht de daaruit
voortvloeiende schade en kosten, waaronder de kosten van vervanging,
aan gebruiker te vergoeden.
Artikel 16:
Aansprakelijkheid
16.1. Indien gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze
aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
16.2
De aansprakelijkheid van gebruiker voor schade van de opdrachtgever,
welke is veroorzaakt door niet tijdige, niet volledige of niet
behoorlijke uitvoering van de opdracht, is beperkt tot maximaal
tweemaal het bedrag van het honorarium, dat door gebruiker aan de
opdrachtgever in rekening is gebracht voor het verrichten van de
werkzaamheden waarin de oorzaak van de schade is gelegen, met dien
verstande dat daarbij alleen het honorarium in aanmerking wordt genomen
dat betrekking heeft op de laatste drie maanden waarin die
werkzaamheden zijn verricht. De eventueel door gebruiker aan de
opdrachtgever verschuldigde schadevergoeding zal echter nimmer hoger
zijn dan het bedrag waarvoor de aansprakelijkheid van gebruiker in
voorkomend geval door verzekering is gedekt. Het voorgaande lijdt
uitzondering ingeval van opzet of daarmee gelijk te stellen grove
onzorgvuldigheid van gebruiker. Onder gebruiker zijn in deze en de
volgende bepalingen van dit artikel mede begrepen zijn werknemers
alsmede eventuele door hem bij de uitvoering van de opdracht
ingeschakelde derden.
16.3 Gebruiker is niet aansprakelijk voor
schade, welke is veroorzaakt doordat de opdrachtgever niet heeft
voldaan aan zijn uit artikel 4.3 voortvloeiende informatieverplichting
of doordat de door opdrachtgever verstrekte informatie niet voldoet aan
hetgeen waarvoor hij krachtens artikel 4.5 instaat, tenzij deze schade
mede is veroorzaakt door opzet of daarmee gelijkt te stellen grove
onzorgvuldigheid van gebruiker.
16.4 Gebruiker is voorts niet
aansprakelijk voor schade, welke is veroorzaakt door handelen of
nalaten van door opdrachtgever bij de uitvoering van de opdracht
betrokken derden, tenzij die schade mede is veroorzaakt door opzet of
daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van gebruiker.
16.5
Gebruiker is overigens steeds bevoegd de schade van de opdrachtgever
zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken, waartoe opdrachtgever
alle medewerking zal verlenen.
16.6 Gebruiker is nimmer
aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
Het voorgaande lijdt uitzondering ingeval van opzet of daarmee gelijk
te stellen grove onzorgvuldigheid van gebruiker.
Artikel 17:
Vrijwaringen
17.1.
De opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor aanspraken van derden met
betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op door de
opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens, die bij de uitvoering
van de overeenkomst worden gebruikt.
17.2. Indien opdrachtgever aan
gebruiker informatiedragers, elektronische bestanden of software etc.
verstrekt, garandeert deze dat de informatiedragers, elektronische
bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.
17.3
Opdrachtgever vrijwaart gebruiker voor aanspraken van derden terzake
van schade, welke verband houdt met of voortvloeit uit de door
gebruiker uitgevoerde opdracht, indien en voor zover gebruiker daarvoor
krachtens het bepaalde in artikel 16 niet jegens de opdrachtgever
aansprakelijk is.
Artikel 18:
Risico-overgang
18.1.
Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die voorwerp van de
overeenkomst zijn, gaat op opdrachtgever over op het moment waarop deze
aan opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee
in de macht van opdrachtgever of van een door opdrachtgever aan te
wijzen derden worden gebracht.
Artikel 19:
Overmacht
19.1.
Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting,
indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid
die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een
rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun
rekening komt.
19.2. Onder overmacht wordt in deze algemene
voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet en
jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken,
voorzien of niet voorzien, waarop gebruiker geen invloed kan
uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is de verplichtingen
na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van gebruiker worden
daaronder begrepen.
19.3. Gebruiker heeft ook het recht zich op
overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming
verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn verplichtingen had moeten
nakomen.
19.4. Partijen kunnen gedurende de periode dat de overmacht
voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien
deze periode langer duurt dan twee maanden is ieder der partijen
gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot
vergoeding van schade aan de andere partij.
19.5. Voor zoveel
gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels
gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de overeenkomst is nagekomen of
deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te
komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is gebruiker gerechtigd om
het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te
declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als
ware het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 20:
Geheimhouding
20.1.
Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke
informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit
andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als
dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de
aard van de informatie.
20.2. Indien, op grond van een wettelijke
bepaling of een rechterlijke uitspraak, gebruiker gehouden is
vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter
aangewezen derden mede te verstrekken, en gebruiker zich ter zake niet
kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend
of toegestaan recht van verschoning, dan is gebruiker niet gehouden tot
schadevergoeding of schadeloosstelling en is de wederpartij niet
gerechtigd tot ontbinding van de overeenkomst op grond van enige
schade, hierdoor ontstaan.
Artikel 21:
Intellectuele eigendom en
auteursrechten
21.1.
Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde
behoudt gebruiker zich de rechten en bevoegdheden voor die gebruiker
toekomen op grond van de Auteurswet.
21.2. Alle door gebruiker
verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, overeenkomsten,
ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend
bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet door
hem zonder voorafgaande toestemming van gebruiker worden
verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht,
tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.
21.3.
Gebruiker behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden
toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover
hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt
gebracht.
Artikel 22:
Niet-overname personeel
22.1.
De opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede
één jaar na beëindiging daarvan, op
generlei wijze, behoudens nadat
goed zakelijk overleg ter zake heeft plaatsgehad met gebruiker,
medewerkers van gebruiker of van ondernemingen waarop gebruiker ter
uitvoering van deze overeenkomst beroep heeft gedaan en die betrokken
zijn (geweest) bij de uitvoering van de overeenkomst, in dienst nemen
dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken.
Artikel 23:
Geschillen
23.1.
De rechter in de vestigingsplaats van gebruiker is bij uitsluiting
bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij bepalingen van dwingend
recht anders voorschrijven.
23.2. Partijen zullen eerst een beroep
op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen
een geschil in onderling overleg te beslechten.
Artikel 24:
Toepasselijk recht
24.1.Alle
rechtsverhoudingen tussen gebruiker en de opdrachtgever waarop deze
algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden beheerst door
Nederlands recht. Het Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 25:
Vindplaats van de voorwaarden
25.1. Deze voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van gebruiker.
25.2.
Van toepassing is steeds de laatst gepubliceerde versie c.q. de versie
zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de overeenkomst.